Du er ikke registrert, eller du har ikke logget deg inn enda. For å få full tilgang til å debattere i norges beste fotballforum må du registrere deg.

Svar
Gammel 30/07-2010, 16:06   #61
RasP
Medlem

RasP sin avatar

Ble medlem: 27/08-2005
Sted: Karmøy
Alder: 26
Ryktepoeng: 127717
Favorittlag: Manchester United, FK Haugesund
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Genetic Vis innlegg
Jeg sier at det ikke er vits i å ta med unggutter som uansett ikke får prøvd seg. Drillo vet hva han gjør, og jeg er overbevist om at han kan ta oss til et mesterskap med dette laget.
Du har din rettighet til å mene det, men jeg er sterkt uenig i at Drillo tar dette laget til et mesterskap. Drillo er god taktisk, det betyr ikke at han vet hva som er best for utviklingen av det Norske landslaget.

Sitat:
Det der blir alt for enkelt. Hareide overtok under en VM-Kvalikk til mesterskapet i 02 som alt var ødelagt da han overtok. Vi havnet poenget bak Danmark i EM-Kvalikken for mesterskapet i 04, og tapte til slutt for Spania sammenlagt. I kvalikken til VM i Tyskland havnet vi oppskriftsmessig bak Italia, og tapte 2 x 0-1 for Tsjekkia i playoff, som på den tiden hadde et svært bra landslag. Kvalikken til EM i 08 gidder jeg ikke en gang å nevne, da alle vet at det var tilfeldigheter som gjorde at vi ikke gikk videre.

Med Drillo bak rattet på denne tiden kunne mye sett annerledes ut, og det vil det også gjøre nå. Han er en langt bedre trener enn Hareide.
Poenget var at stammen var den samme, men at de har feilet år på år og da er det kanskje på tide å gi nye spillere muligheten også. Og for å presisere det igjen. Det er IKKE snakk om å kaste de til ulvene, men å ta de med i troppen og kanskje prøve de i en treningskamp for å gi de sjansen til å bevise hva de duger til.

Sitat:
Stammen i laget med Carew, Riise, Hangeland, og Gamst har vært lenge nå, men ellers er det ikke veldig lenge siden at dagens spillere fikk sin debut. Panzer, Storbæk, Solskjær, og Myhre er alle borte, mens flere av spillerne på laget har fått sine debuter i løpet av de to siste årene. Yttergård Jensen debuterte i år, Moa i 08, Hauger i fjor, Demidov i 08, Høgli i 08, osv. Hvis vi stryker katastrofeåret, samt halvdelen av kvalikken som Hareide hadde foran årets VM, så blir dette den første fra start for veldig mange av dem. Dette er spillere som Drillo vet kan levere, og som han er fortrolig med i sitt spillesystem.
Yttergård-Jensen er unntaket, med at unge ikke får muligheten. Moa fikk muligheten så var han langt over 20, samme var Hauger, Demidov og Høgli. Drillo vet ikke hva de unge står for for han gir de aldri muligheten. Disse spillerne poengerer bare poenget mitt om at er alderen der så er de "gode" nok, og ikke motsatt slik som det er i utlandet. "Er man god nok er man gammel nok"

Sitat:
1) Flere av disse smånasjonene hadde temmelig enkle kvalikkgrupper. Bak Brasil og Argentina er det vidåpent i den Sør-Amerikanske kvalifiseringen, og Uruguay kom seg videre via playoff. Så havnet de i gruppe med et rekordsvakt fransk lag, Mexico og Sør-Afrika. Dette er en gruppe jeg tror også Norge hadde feid temmelig lett igjennom. I de senere rundene var verken Ghana eller Sør-Korea de verste lagene de kunne møte, og at det ble stopp mot Tyskland og Nederland er derfor naturlig.
Du er sikkert klar over det, men Paraguay og Chile var bare 1 poeng bak Brazil i kvalikken. Paraguay har drøyt 6 mill innbyggere som også da kan gå på mitt poeng. Uruguay klarte det gjennom kvalikk, men de imponerte stort i VM selv om de kom i gruppen med et svakt Frankrike så vant de gruppen sin, uten å imponere nevneverdig. Videre slo de ut Sør Korea, Ghana før de var uheldige mot Nederland. Ikke særlig heldige i bronsefinalen heller, hvor de spilte nesten helt på høyde med Tyskland. Skulle likt å se Norge komme til noe semifinale i et VM, uavhengig av laga i gruppen så er det en kanonbra prestasjon. Norge hadde ikke feid lett igjennom den gruppen. Uansett så er det for mange "hvis om atte" i den tanken.

Sitat:
Du nevner Danmark, Slovenia, og Slovakia også. De to første røk ut i gruppespillet for Japan og Nederland (Danmark), og England og USA (Slovenia), mens Slovakia gikk videre på bekostning av et svakt Italia, og New Zealand. Tap i åttendels mot Nederland.
Det endrer jo ikke det faktum at de klarer å kvalifisere seg, selv med lite innbyggere.

Sitat:
I tillegg, Slovakia og Slovenia havnet i samme kvalikkgruppe, og fikk selskap av Tsjekkia, Polen, Nord-Irland, og San Marino. Ikke akkurat motstand det oser klasse av. Slovakia vant gruppa med et poengs margin, og Slovenia gikk videre etter kvalikk mot Russland. Med dette oppsettet ville også Norge kommet seg til åttendelsfinale i VM, det tør jeg vedde mye på. Danmark var gode i kvalikken, det skal de ha, men fallt dessverre igjennom i VM.
Ikke noe enklere den en Norge sin egentlig, snarere tvert om. Mange jevne lag, og dermed er prestasjonen vel så god. Jeg kan vedde alt jeg eiger på at Norge ikke hadde komt til VM i den gruppa, og i alle fall ikke i en kvalikk mot Russland. Sterkt av Slovenia det.

Sitat:
2) Tekniske, Sør-Amerikanske lag er alltid vriene å møte, og når de har fått frem to verdensklassespisser i Forlan og Suarez har de et godt utgangspunkt. Fotballkulturen der nede er også totalt annerledes enn den er her, og de vinner mye på sin u-europeiske måte å gjøre ting på.
Klart det er bra å få frem to verdensklasse-spillere.. Klart alt er annerledes, men det er fortsatt bra gjort med 3,5 mill innbyggere. Da blir det feil å si "kan ikke forvente noe sånt av lille Norge".

Sitat:
Alt til sin tid, jeg har enda ikke sett et eneste landslag som nesten utelukkende består av spillere som ikke har vært med noen år. Ta de beste landslagene i verden som eksempel:

Spania: Iniesta, Casillas, Xavi, Villa, Torres, Puyol, Ramos

England: Rooney, Lampard, Johnson, Gerrard, Heskey, Crouch,

Nederland: Robben, Sneijder, Van der Vaart, Matjisen, Van Bronkhorst

Italia: Buffon, Camboranesi, Pirlo, Di Natale, Gattusso

Dette er bare noen av spillerne på lagene som er med i så å si hver eneste landslagstropp. Når noen ser potensialet i laget, så bytter de ikke ut alle sammen. "Never change a winning team" er det noe som heter, det tror jeg Drillo kan gjøre oss til.
Ingen som sier at laget skal stå utelukkende av spillere som ikke har vært med noen år.. snarere tvert i mot. Jeg sier at unge spillere som presterer fortjener å komme i troppen. Hvordan ellers kan de få erfaring?

Viktig med rutine i laget, ingen som sier noe på det. Samtidig kan du jo ta Tyskland som et moteksempel. Hvor unge spillere presterer bra. Spania har også brukt mange av de samme fra en ung alder å spilt inn et lag fra "scratch".

Personlig ser jeg ikke hvor du vil, og hvorfor du mener det vil være så fryktelig feil å ta med en unge spiller å tre i en tropp til en treningskamp.
Gammel 31/07-2010, 01:16   #62
Red Devil
Skribent

Red Devil sin avatar

Ble medlem: 20/01-2007
Sted: Oslo
Alder: 17
Ryktepoeng: 90517
Standard

Sitat:
Flere av disse smånasjonene hadde temmelig enkle kvalikkgrupper. Bak Brasil og Argentina er det vidåpent i den Sør-Amerikanske kvalifiseringen, og Uruguay kom seg videre via playoff. Så havnet de i gruppe med et rekordsvakt fransk lag, Mexico og Sør-Afrika. Dette er en gruppe jeg tror også Norge hadde feid temmelig lett igjennom. I de senere rundene var verken Ghana eller Sør-Korea de verste lagene de kunne møte, og at det ble stopp mot Tyskland og Nederland er derfor naturlig
Når ble den søramerikanske kvaliken enkel? Er det noe den ikke er så er det jo nettopp dét. Det er er knallhardt å kvalifisere seg med nasjoner som Brasil, Argentina, Chile, Paraguay, Uruguay, Ecuador, Venezuela osv. Det er nok den kvalifiseringen i hele verden med størst konkurranse, og Norge hadde ikke vært i nærheten av å kvalifisere seg en gang.

Er bare å se på hvordan de søramerikanske lagene gjorde det i VM også det. Uruguay i semi, Paraguay, Brasil og Argentina i kvartfinale pluss Chile i åttendelsfinale.

Og forresten, meget sterkt av Slovenia å slå ut Russland i play-off, og en prestasjon jeg tviler Norge ville klart å gjøre etter dem.

Ser ingen problemer med at noen unggutter får kjenne litt på landslagsvarmen, ser tvert imot bare positive aspekter ved det. For, som RasP sier, de må jo få sjansen en gang. Det er flere unggutter i Tippeligaen som burde være aktuell for landslagstroppen, som eksempelvis Marcus Pedersen og Mohammed Fellah. Og fortsetter Markus Henriksen og Vegar Eggen Hedenstad utviklingen burde de også være aktuelle snart. Og dette for å nevne noen.

Jeg ser den at det er viktig å få samkjørt en stamme inn mot kvaliken, en gjeng som kjenner hverandre på banen og som vet hvor de finner hverandre. Men det ene trenger ikke å utelukke det andre. Det går helt fint å både samkjøre en stamme, og la noen unge få prøve seg. Eller i hvert fall inkludere dem i troppen om ikke annet.

Så lenge de er gode nok til det er det bare fint at de får sjansen. Og det er flere som burde banke på landslagsdøra nå.

Hva gjelder Henriksen så er det et par andre unggutter som kankje burde få sjansen først, men fortsetter han den imponerende utviklingen så nærmer han seg landslaget med stormskritt. Det er liten tvil om at han har et stort, stort potensial.
Red Devil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09/08-2010, 16:16   #63
kjegla
Administrator

kjegla sin avatar

Ble medlem: 23/10-2005
Sted: Oppdal
Alder: 28
Ryktepoeng: 156759
Standard

Carew ut Braaten inn.

John Carew sliter med knærne, derfor er Daniel Braaten tatt inn i troppen. Braaten som scoret i serieåpningen, i nettopp Frankrike, denne helga. En naturlig erstatter på topp ville vært Moa, men det er også usikkert om han blir klar til onsdagens kamp.

Jeg veit iallefall om en her inne som kommer til å bli glad for denne nyheten.
- Some people would do anything to see if it was possible to do it. If you put a large switch in some cave somewhere, with a sign saying "End-of-the-World Switch. PLEASE DO NOT TOUCH", the paint wouldn't even have time to dry.
Terry Pratchett
kjegla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09/08-2010, 17:43   #64
RasP
Medlem

RasP sin avatar

Standard

Flott at Carew er skadet. Endelig får vi testa ut noe nytt.

Regna med du hinta til meg der Kjegla

Personlig lurer jeg på hva Drillo har i mot Steffen Iversen. Han storspiller, men ikke faen om han får være med.

Synd Pedersen er skadet nå, ikke at han hadde fått muligheten uansett. Syns jo det at Braathen blir kalt inn som erstatter en noe som er ganske typisk Drillo. I plassen for å teste en ny ung spiller så kaster han inn annen gammel oppbrukt "stjerne" som har fått evig med kjangser før og alle vet han er god 1 av 10 kamper.
Gammel 09/08-2010, 17:53   #65
kriise
Skribent

kriise sin avatar

Ble medlem: 03/01-2009
Sted: Trondheim
Ryktepoeng: 197217
Favorittlag: Arsenal og Rosenborg
Standard

Skjønner ikke hvorfor du vil ha med unge spillere for at de skal få erfaring ved å være med i troppen. U21-landslaget skal jo spille en kvalifiseringskamp, så hvorfor la noen sitte på benken for A-landslaget, når de heller kan hjelpe U21-landslaget til mesterskap?

Jeg har ikke sett denne debatten før nå, men jeg vil bare støtte Lamps i det med Solli. Han har virkelig vist bra spill etter VM og kan forsvare en plass på landslaget. Henriksen derimot, har ingenting på landslaget å gjøre enda. For det første er han ingen høyrekant (hvor du vil ha han) og for det andre, så er han alt for urutinert. La han få prøve seg mot internasjonal motstand i CL/EL og få litt flere kamper før Rosenborg, så kan vi begynne å snakke om a-landslaget.
Gammel 09/08-2010, 18:09   #66
RasP
Medlem

RasP sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: kriise Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du vil ha med unge spillere for at de skal få erfaring ved å være med i troppen. U21-landslaget skal jo spille en kvalifiseringskamp, så hvorfor la noen sitte på benken for A-landslaget, når de heller kan hjelpe U21-landslaget til mesterskap?

Jeg har ikke sett denne debatten før nå, men jeg vil bare støtte Lamps i det med Solli. Han har virkelig vist bra spill etter VM og kan forsvare en plass på landslaget. Henriksen derimot, har ingenting på landslaget å gjøre enda. For det første er han ingen høyrekant (hvor du vil ha han) og for det andre, så er han alt for urutinert. La han få prøve seg mot internasjonal motstand i CL/EL og få litt flere kamper før Rosenborg, så kan vi begynne å snakke om a-landslaget.
Sannheten er vel at Solli har spilt bra etter at han ble tatt inn sentralt i banen (Var det kommentatoren sa i Brann-kampen som gikk forje helg). Nok om den saken. Det var bare prinsippet om ung vs gammel, og at en gammel kan spille bra 3 kamper og er med mens en ung kan spille stort over lengre tid uten å bli kalt opp.

Tull at Henriksen skal "drilles" i alle mulige plasser før han skal få være med på landslaget.

Se på Capello nå, tar med seg Jack Wilshire på landslaget fordi han er et stort talent og er fremtiden. Han har heller ikke noe erfaring på "høyere nivå" i England enn det Henriksen har i Norge kontra landslagene sine. Wilshire har knapt A-lagskamper for Arsenal.

Er så håpløst i Norge. Her tar man ut spiller med størst navn, ikke de som presterer best. Er en grunn til at vi ikke kommer til mesterskap..

Timingen ville vært perfekt for Henriksen nå. Nå har en godfølelsen inne han er i storform og neste steg vil naturlig nok være landslaget for et så stort talent, ikke gå ned flere hakk i nivå for å spille U21. Erfaringen fra U21 er bortkastet på et så stort talent. U21 er bra for spillere som ikke er voksen for A-lagsfotball enda, men Henriksen er definitivt det.

Når man er god nok til å være fast på Norges suverent beste klubblag da er man faktisk god nok til å være med i A-landslagstroppen også. Det er ikke så flukst av gode spillere i Norge.

Sist endret av RasP : 09/08-2010 kl 18:13.
RasP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09/08-2010, 18:20   #67
kriise
Skribent

kriise sin avatar

Standard

Markus bør spille sentralt i banen og akkurat nå har Norge spillere som er bedre enn han der. Jeg er enig i at han bør få prøve seg, men nivået på motstanden i Tippeligaen og Frankrike er meget stor. Norge kommer sikkert ikke til å styre kampen og Henriksen er vant til å styre kampene og spille mot antatt svakere lag. La han få prøve seg i Europa med Rosenborg først, slik at han får den nødvendige rutinen, før han prøver seg. Da kan han heller hjelpe U21-landslaget i mellomtiden. Legges det for mye press på en så ung spiller kan han stagnere og jeg er for å la han vente litt.

Når det gleder Wilshere og Gibbs er jo de tatt ut som en direkte konsekvens til at landslaget gjorde det så dårlig i VM. Capello sa han skulle endre på laget og da får de sjansen. Norge har ingen grunn til å gjøre slike store endringer, da de har gjort det ganske bra under Drillo.

Wilshere er et mye større talent enn Henriksen og de kan ikke sammenlignes slik.
Gammel 09/08-2010, 18:36   #68
RasP
Medlem

RasP sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: kriise Vis innlegg
Markus bør spille sentralt i banen og akkurat nå har Norge spillere som er bedre enn han der. Jeg er enig i at han bør få prøve seg, men nivået på motstanden i Tippeligaen og Frankrike er meget stor. Norge kommer sikkert ikke til å styre kampen og Henriksen er vant til å styre kampene og spille mot antatt svakere lag. La han få prøve seg i Europa med Rosenborg først, slik at han får den nødvendige rutinen, før han prøver seg. Da kan han heller hjelpe U21-landslaget i mellomtiden. Legges det for mye press på en så ung spiller kan han stagnere og jeg er for å la han vente litt.

Når det gleder Wilshere og Gibbs er jo de tatt ut som en direkte konsekvens til at landslaget gjorde det så dårlig i VM. Capello sa han skulle endre på laget og da får de sjansen. Norge har ingen grunn til å gjøre slike store endringer, da de har gjort det ganske bra under Drillo.

Wilshere er et mye større talent enn Henriksen og de kan ikke sammenlignes slik.
Syns ikke Wilshire er noe større talent i Engelsk målestokk enn det Henrisken er i Norsk målestokk.

Det unge talenter stagnerer fort av er at hvis de ikke får nye utfordringer som gjør at de må heve nivået. Da stagnerer de. At Norge har så mange gode sentralt er bullshit. Få av de Norge har sentralt har prestert opp mot sitt beste.

Henriksen har prestert glimrende og burde vært i troppen.
Gammel 09/08-2010, 18:38   #69
Gooner
Medlem

Gooner sin avatar

Ble medlem: 10/06-2008
Ryktepoeng: 198463
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: RasP Vis innlegg
Se på Capello nå, tar med seg Jack Wilshire på landslaget fordi han er et stort talent og er fremtiden. Han har heller ikke noe erfaring på "høyere nivå" i England enn det Henriksen har i Norge kontra landslagene sine. Wilshire har knapt A-lagskamper for Arsenal.
Wilshere har flere kamper for Arsenal og dessuten spilte han fast for Bolton i hele vår. Wilshere er et langt større talent enn Henriksen.

Dessuten heter han Wilshere.
Gammel 09/08-2010, 18:42   #70
kriise
Skribent

kriise sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: RasP Vis innlegg
Syns ikke Wilshire er noe større talent i Engelsk målestokk enn det Henrisken er i Norsk målestokk.

Det unge talenter stagnerer fort av er at hvis de ikke får nye utfordringer som gjør at de må heve nivået. Da stagnerer de. At Norge har så mange gode sentralt er bullshit. Få av de Norge har sentralt har prestert opp mot sitt beste.

Henriksen har prestert glimrende og burde vært i troppen.
Tipper du aldri har sett Wilshere spille? Han er utvilsomt et mye større talent! Han har ikke mange A-lags kamper for Arsenal, men så er konkurransen i Arsenal meget stor på midtbanen. Henriksen har ikke like stor konkurranse i sin posisjon. Dessuten har vel Wilshere spilt 13(?) kamper for Boltons A-lag.

Og jeg sier ikke at Henriksen ikke skal få nye utfordringer, men jeg mener det bør gjøres gradvis. Nå har han fått prøve seg i Tippeligaen og mot svake lag i Europakvalifisering. Han er også tatt ut til sin første U21 tropp. Om ikke lenge venter FC København og etter det skal klubben ut i Europa. Er ikke det nok utfordringer for en 18-åring? Skal han i tillegg begynne å spille på landslaget kan det fort bli litt mye og jeg mener det er bedre å porsjonere det. La han få prøve seg i CL/EL først, SÅ landslaget. Begynner å bli lei av å gjenta meg på akkurat det.

Brukere som leser dette emnet nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Emneverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg