Sandefjord Fotball - Endringer før Adecco 2011
Etter at Bugge har forlatt klubben, og laget er på full fart ned i Adeccoligaen, har jeg begynt å tenke på neste sesong. Hvem blir, og hvem går? Kan Sandefjord klare å stable et slagkraftig lag på beina?
I mål har vi nå Joacim Heier. Den tidligere Sarpsborgkeeperen er et kjempetalent, men han har skuffet i de kampene han har spillt i år. Blandt annet var han delaktig i 3 av 4 cupmål mot RBK. Han blir nok med ned som førstekeeper.
I forsvaret har Alexander Gabrielsen signert ny kontrakt, og blir med ned. Rune Hansen og Olav Zanetti er bosmanspillere, men jeg trur nok begge blir med ned. Kaptein Nystuen er nå vår eneste stjernespiller, og vil nok være aktuell for TL-klubber. Men han har langtidskontrakt, og sier han trives i byen.
På midtbanen har vi 3 unge afrikanere, som sikkert vil bli neste år også. (Demba Binda, Sohna, og Diomande) Panos og Marchiano er på lønnstoppen i klubben, så det kan nok bli aktuelt med salg, selvom begge ville briljert i Adecco. I tillegg har vi våres to unge stjerneskudd i Henke Gustavsen og Martin Torp, som garantert blir satset på neste år.
På kantene har vi Lamøy og Røyrane, som i sine beste stunder kan leke seg i Tippeligaen. Men deres dårlige form i år kan bety at de blir med ned. Det håper jeg i alle fall.
På topp vil det nok bli en ryddesjau. Rune Ertsås går nok tilbake til Molde med det første. Mens vår beste spiss Malic, nok vil bli med ned. Han har ikke vist seg nok frem i TL i år. Admir Rasic har vært på transferlisten i over et år nå, og med 1,2 mill i året, vil han være førstemann ut. Samir Saric vil nok være med ned, siden han holder bra Adecco-nivå.
Så til treneraperatet. Walker synes å ha tillitt ennå, men jeg begynner å tvile på om han overlever vinteren. Han har ikke akkuratt fått mye ut av spillerne i år...
Sportslig leder Arne Dokken er forresten en svært upopulær mann nå. Etter "stjernekjøp" som Admir, og salg av de beste spillerne fra i fjor, håper hele Sandefjord at han er ferdig i klubben snart.
Jeg håper vi satser ennå mer på lokale gutter, og kanskje henter Jon Midtun Lie fra sin arbeidsledighet. Tviler på om han kan gjøre ting noe værre enn det de vi har nå kan.