Du er ikke registrert, eller du har ikke logget deg inn enda. For å få full tilgang til å debattere i norges beste fotballforum må du registrere deg.

Svar
Gammel 31/07-2010, 23:14   #11
Ghost
Moderator

Ghost sin avatar

Ble medlem: 24/10-2005
Ryktepoeng: 102239
Favorittlag: Molde/Real Madrid
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: fredrikm Vis innlegg
Ser den selvfølgelig og er du ikke god nok så er du heller ikke gammel nok. Som du sier så er feilen oppbyggingen av Castilla og Real Madrid som klubb. Hvorfor ta sjansen på å bygge opp grunnlaget for at talenter kan utvikle seg hvis de heller kan kjøpe en stjernespiller?

Real Madrid kommer nok alltid til å fortsette å hente ”store navn” da det er det eneste de ser når de skal handle spillere. En eller annen dag så kommer Real Madrid Madridfinansiert eller ei så kommer de til å slite med å hente disse store stjernene og når man ikke har basisen for at talenter har muligheten til å utvikle seg så vil det gå nedover med dem. Talentutvikling kommer til å bli en mye større sak etter hvert som årene går og hvor vil Real Madrid være når andre klubber utvikler talenter? På febrilsk jakt etter penger og store navn…
Syns jakten på "store navn" er noe dratt ut av proporsjoner. Ja, Florentino hentet C. Ronaldo og Kaká, men det er to kjøp av mange. De siste årene har Real Madrid stort sett kjøpt uslepte spillere, hvorav noen har slått til, og andre ikke. Ramos, Higuaín og Marcelo er selvsagt de største suksesshistoriene, og Gago gjør også en bra figur. Alle var under 20 år da de ble hentet, og dersom myten om at talenter aldri får spilletid var sann ville ikke Higuaín spilt i Real Madrid i dag, for han trengte over et år på å score et akseptabelt antall mål. Hvordan det går med Canales gjenstår å se. Mata står igjen som den største, og egentlig ene store feilen som ikke skulle vært begått av spillerne man rådde over.

At du kan spå fremtiden er imponerende. CredZ til deg.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: fredrikm
Man kan ikke bruke talenter bare for å bruke dem men hva lærer talenter av? Eller deg for den saks skyld. Spilletid på høyeste nivå mulig og når denne delen blir så til de grader tilsidesatt så vil talenter velge andre klubber over Real Madrid hvis denne trenden fortsetter. Real Madrid vil alltid være en stor kjøpeklubb i mitt og tusenvis andres syn. En klubb uten sjel og kun øyne for penger og store navn dessverre..
De lærer av å spille, men man kan ikke drive veldedighet. Det har vært prøvd før, uten hell, og nivået på spillerne er ikke mye høyere i dag dessverre. At du ikke evner å se at klubben har sjel gjennom en historie og entusiasme få klubber kan matche får stå på din regning. Dette er ikke en historieløs klubb eid av arabere, men fotballhistoriens mest suksessrike klubb, som sammen med Barcelona faktisk "eies" av de som burde eie klubben, supporterne.

Real Madrid har for øvrig skaffet seg tre av Spanias største talenter i sommer. Jesé, Casatano og i går, Mascarelli. Alle født i 93 og med kamper inventar på Spanias U17-landslag, Jesé er for øvrig av mange regnet som den beste på nevnte landslag. Sarabia har fått ny kontrakt og er flyttet opp til andrelaget.
Ghost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31/07-2010, 23:35   #12
fredrikm
Medlem

fredrikm sin avatar

Ble medlem: 27/12-2006
Sted: Tønsberg
Alder: 18
Ryktepoeng: 9784
Favorittlag: Manchester United
Standard

Ok så det jeg forstår av dette er at Ronaldo og Kaka er de eneste spillerne som kan karakteriseres som store navn som Real har hentet?. Higuain og Marcelo er to spillere med så åpenbart talent at hvis man ikke spiller dem i førstellveren så får man ikke opp noen i det hele tatt. Kan ikke spå fremtiden men kan komme med antagelser hvis dette fortsetter?

Selvsagt gjør de det og i bunn og grunn så er det Real sin feil da de ikke har lagt opp forholdene i det hele tatt til talentene. Kun fokusert på navn.

Ser at det var dratt litt ut av proposjoner da Real Madrid er som nevnt en fantastisk historie uten tvil. Ser jo hvor godt den drives av supporterne, Gjelden til Barcelona for eksempel er det så bra at den eies av supporterne da?
Gammel 31/07-2010, 23:42   #13
Ghost
Moderator

Ghost sin avatar

Standard

Sitat:
Ok så det jeg forstår av dette er at Ronaldo og Kaka er de eneste spillerne som kan karakteriseres som store navn som Real har hentet?. Higuain og Marcelo er to spillere med så åpenbart talent at hvis man ikke spiller dem i førstellveren så får man ikke opp noen i det hele tatt. Kan ikke spå fremtiden men kan komme med antagelser hvis dette fortsetter?
Nei, men resten av spillere er av typen som andre klubber jevnt over henter også. Barcelona har jo Henry, Zlatan og Villa også f.eks. Bruker jevnt over milliarden i året de også. Åpenbart talent ja, men like fullt et greit motargument mot at det kun er stjerner som hentes...

Sitat:
Ser at det var dratt litt ut av proposjoner da Real Madrid er som nevnt en fantastisk historie uten tvil. Ser jo hvor godt den drives av supporterne, Gjelden til Barcelona for eksempel er det så bra at den eies av supporterne da?
"Gjeld" er veldig diffust, og noe de fleste klubber har. Så lenge gjelden er kontrollert er det små problemer, og så mye penger som Barcelona får inn havner de neppe i noen krise. Banker er nok også mer velvillige til å støtte opp om en supporterdrevet organisasjon fremfor et AS hvor aksjemajoriteten ligger hos amerikanere uten penger.

Real Madrid og Barcelona består nok uansett, og det tror jeg også lag som Man Utd og Liverpool gjør pga. posisjon, tradisjoner og historie. Noen vil alltid redde klubben, og det fordi økonomisk gevinst overskygges av andre verdier, dette er fire instutisjoner i europeisk klubbfotball. Da er det verre med klubber som Chelsea og City, selv om førstnevnte drives forholdsvis sunt nå.
Gammel 31/07-2010, 23:55   #14
fredrikm
Medlem

fredrikm sin avatar

Standard

Som jeg ser det så er det Real Madrid som ”alltid” har vært den kjøpeklubben i Europa, Klubben med mye penger, God historie og fantastisk tiltrekningskraft for spillere fra hele verden. Situasjonen i dag er nok forandret da engelsk fotball har vært en ”stormakt” i ett par år og Barcelona har dominert stort i Ligaen og Europa. Real Madrid har tatt ett skritt tilbake men spørsmålet er da om de tar to skritt frem med klassespillere i de fleste ledd og en av verdens beste managere i Mourinho.

”Alle store bedrifter har gjeld det gjelder bare å kontrollere den right?” Etter det jeg har lest så er tv-avtalen mye mer gunstig for Real Madrid + Barcelona i forhold til de mindre klubbene. Med prispenger og salg av supportereffekter vil alltid omsetningen være nok til å drive hjulet rundt uten tvil. Barcelona, Real Madrid og United er klubber som er blitt en ”merkevare” i verden og nettopp derfor vil disse klubbene klare seg da det alltid kommer til å finnes folk som ønsker effekter fra disse klubbene..
Gammel 01/08-2010, 00:03   #15
Ghost
Moderator

Ghost sin avatar

Standard

Sitat:
Som jeg ser det så er det Real Madrid som ”alltid” har vært den kjøpeklubben i Europa, Klubben med mye penger, God historie og fantastisk tiltrekningskraft for spillere fra hele verden. Situasjonen i dag er nok forandret da engelsk fotball har vært en ”stormakt” i ett par år og Barcelona har dominert stort i Ligaen og Europa. Real Madrid har tatt ett skritt tilbake men spørsmålet er da om de tar to skritt frem med klassespillere i de fleste ledd og en av verdens beste managere i Mourinho.
Nja, pr. dags dato har nok ikke Real Madrids tiltrekningskraft sunket veldig, og det viser vel kjøpene av Kaká og C. Ronaldo. Men Barcelona er helt klart på vei opp, og ca. sidestilt i appell. Generasjonen som vokser opp nå har i stor grad Barcelona-kjærlighet (noe som selvsagt kommer med suksessen), og det vil nok være merkbart om noen år.

Ang. PL så tror jeg heller ligaen er litt på vei tilbake, nettopp pga. den økonomiske situasjonen. City er de eneste som bruker penger. Chelsea har dem, men er fornøyde med situasjonen. Liverpool har lite å rutte med, og jeg tror nok overgangsbudsjettet til Man Utd er mindre enn Ferguson skulle ønske seg. Arsenal må da vitterlig ha en del penger, uten at jeg er oppdatert. Om de bruker dem er en annen sak, men det er opp til hver enkelt klubb

Vi ser jo at de ikke-britiske profilene trekker til Real Madrid og Barcelona. Snart er det vel bare Torres igjen.
Gammel 01/08-2010, 00:11   #16
fredrikm
Medlem

fredrikm sin avatar

Standard

Tror ikke den har sunket noe veldig men ett like byks ned kan vel ikke være altfor langt fra sannheten. Men det er da nærmest garantert at klubber med suksess = mer tiltrekningskraft.

Tror nok den økonomiske situasjonen er noe alle merker men det er ikke stukket under en stol at PL er en av ligaene som er hardest rammet. City har da ett utømmelig budsjett, Chelsea ser seg fornøyd med troppen men er på jakt etter en sentral midtbanespiller etter det jeg har hørt. Manchester United har uten tvil problemer med økonomien da manglet etter en mann sentralt er prekært. Men med eiere som pådrar klubben en vanvittig gjeld med 16% renter så må man fokusere på å betale ned ”hovedlånet” istedenfor å betale renter fremover. Ferguson har også sagt flere ganger at ungdommen vil få sine sjanser og det er liten tvil om at United har noen ekstremt spennende unggutter på gang, Macheda, Welbeck og Cleverly for å nevne noen. Samtidig som det finnes flere ekstremt spennende spillere nedover i rekkene, Will Keane, Paul Pogba og Ravel Morrison er vel de største og nevnte Morrison snakkes det høyt om i gangene på Old Trafford at de ikke har hatt en sånn spiller siden Giggs gikk gradene her.

En av grunnene er vel også klimaet? Disse spillerne er vokst opp med varmt klima og Real eller Barcelona som ”drømmeklubben” selvsagt ønsker disse seg bort. Mens Britene gjerne blir igjen i landet. Kan også tenke mot nord her i Norge der tippekampen er meget kjent og mange nordmenn er vokst opp med denne og at Premier League er drømmeligaen som mange nordmenn ønsker å komme til.
Gammel 04/08-2010, 13:43   #17
Parejo
Medlem

Ble medlem: 24/09-2008
Sted: Fredrikstad
Ryktepoeng: 129086
Favorittlag: Real Madrid C.F.
Standard

Sitat:
Mulig jeg formulerte meg feil men det er da kommentert ovenfor så grunnen til å rakke ned på meg er vel for jeg traff ett sårt punkt kanskje? Sjekk fakta? hvem har brukt mest penger de siste årene i verden?
Ehh... Når ble mest brukt penger det samme som dårlig talentutvikling? Barcelona har jo brukt endel penger de og, men de er forsatt best i utvikling av spillere.

Forresten her er troppen fra 2004-2005 sesongen. Spillere som er egenutviklet er med fet skrift og spillere som ble kjøpt for under 15 millioner euro, mens de var under 24 år gammel er med kursiv skrift.
 Klikk for å se spoilerteksten

Og det her var på en tid hvor Real Madrid ble stemplet som kjøpeklubb nr 1.

Real Madrid er langt i fra perfekt, jeg vil at Real Madrid skal være en ledende klubb i talentutvikling. Det er få ting som er mer moro enn se egenutviklet spiller herje i Real Madrid drakta. Vi har alltid alltid hatt Casillas, Guti og Raul som alltid har spilt mye. Da var det liksom greit fordi vi hadde minst tre egenutviklede spillere som hadde spilt i klubben helt siden de var liten (Raul kom vel når han var 14-15 år, men Casillas og Guti i alle fall). Nå har jo både Guti og Raul valgt å gi seg, så har vi bare Casillas igjen.

Per dags dato er ikke det mye av å skryte av, men talentutviklingen går jo opp og ned. Det er ikke hver årgang som er like bra, og dessverre så de siste årgangene ikke vært noe bra. Mata er eneste glippen som har skjedd. De la Red kunne vært stor. Hvis man f.eks ser på talentutvikling i Barca f.eks så ser man jo at i starten av århundret at det ikke var bra der heller.

Heldigvis ser man endring i dette nå. Les Freddy_Adus innlegg for mer.

Forresten er det helt utrolig latterlig av deg å påstå at talentet til Higuain og Marcelo åpenbart.
Gammel 04/08-2010, 14:13   #18
Welde
Medlem

Welde sin avatar

Ble medlem: 11/07-2009
Ryktepoeng: 52042
Favorittlag: Manchester United, TIL & Valencia
Standard

At de ble stemplet som kjøpelag i 2004 tror jeg kommer av spillerne de kjøpte, og ikke hvor mange. Mye verdensstjerner der, for å si det mildt.
Gammel 04/08-2010, 14:39   #19
fredrikm
Medlem

fredrikm sin avatar

Standard

Det er ikke uten grunn at Real Madrid blir stemplet som kjøpelag da verdenstjerner kommer renner inn dørene der fortere enn jeg skifter sokker. Det er bare å se på størrelsen på overgangene som har kommet inn per år det og det er ikke lite penger for å si det mildt.

Det du sier angående Raul, Guti og Casillas er sant alle er gode talenter som var ekstreme talenter når de kom til klubben og har vært gode spillere for klubben i en årrekke. Men du kan kun vise til tre spillere så sier det mye om talentutviklingen da de har utviklet TRE klassespillere på hvor lenge?

At Higuain og Marcelo begge har ett voldsomt talent skal ikke være mulig å unngå å se.
Gammel 04/08-2010, 15:13   #20
Parejo
Medlem

Ble medlem: 24/09-2008
Sted: Fredrikstad
Ryktepoeng: 129086
Favorittlag: Real Madrid C.F.
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Welde Vis innlegg
At de ble stemplet som kjøpelag i 2004 tror jeg kommer av spillerne de kjøpte, og ikke hvor mange. Mye verdensstjerner der, for å si det mildt.
Det blir forsatt feil å si at Real Madrid ikke satser på talenter.

Sitat:
Det er ikke uten grunn at Real Madrid blir stemplet som kjøpelag da verdenstjerner kommer renner inn dørene der fortere enn jeg skifter sokker.
Du er såpass lite hygienisk, ja. Ekkelt.

Sitat:
Det du sier angående Raul, Guti og Casillas er sant alle er gode talenter som var ekstreme talenter når de kom til klubben
Du vet at Guti og Casillas har vært i klubben siden de var åtte år gammel? Raul kom til Real Madrid fordi Jesus Gill stengte ungdomsavdelingen i Atletico, da han ikke så verdien i det.

Sitat:
Men du kan kun vise til tre spillere så sier det mye om talentutviklingen da de har utviklet TRE klassespillere på hvor lenge?
Leser du i hele tatt hva jeg skriver?

Sitat:
At Higuain og Marcelo begge har ett voldsomt talent skal ikke være mulig å unngå å se.
La meg gjette du så vel ingen kamper i Higuains debutsesong?

Brukere som leser dette emnet nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Emneverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg