Sommeren nærmer seg med stormskritt, og med mange attraktive spillere i stallen, kan Erik Hoftun få det ganske så hektisk i overgangsvinduet som nå står for tur. Vadim Demidov, Anthony Annan, Per Ciljan Skjelbred og Mikael Lustig er alle hete salgsobjekter i det store utlandet.
Midtstopper Demidov og midtbaneterrier Annan er nok de heteste salgsobjektene. Demidov fordi kontrakten hans går ut ved sesongslutt, og Annan fordi han rett og slett er en fantastisk god spiller. Enklere for Rosenborg blir det heller ikke at det ghanesiske ankeret skal representere sitt landslag i sommeren VM-sluttspill. Han er fast på laget, og VM er et ypperlig utstillingsvindu. Interessen vil nok være stor, og Rosenborg bør forvente en sum i "Tettey-klassen". Tettey ble solgt til franske Rennes for rundt 40 millioner norske kroner.
Vadim Demidovs kontrakt går altså ut ved sesongslutt, og den hardtarbeidende midtstopperen har så langt ikke kommet til enighet med Rosenborg om ny kontrakt, og det ser heller ikke ut til at det vil skje. Om Rosenborg skal få penger for han, er de nødt til å selge sommer. Samtidig må man tenke på at en særdeles viktig Champions League-kvalifisering skal spilles i høst, og enorme pengesummer kan tikke inn på klubbens konto. Sammenlagt er dette er et dilemma de fleste klubber vil unngå å komme oppi, men det er ingenting man kan gjøre med det nå. Det gjelder å være smart her, og det er sportslig leder Erik Hoftun som har siste ord i denne saken.
Som nevnt skal Rosenborg ut i en utrolig viktig kvalifisering til Champions League, og med en pengepremie på opp mot 130 millioner kroner, er det viktig å prioritere riktig. Det skal også nevnes at hvis Rosenborg ryker ut i siste kvalikrunde etter å ha avansert i de to første (som de er seedet i), vil de motta en "trøstepremie" på fine 23 millioner.
Én ting er i alle fall sikkert, og det er at Rosenborg må forberede seg godt å ha mange kvalitetsspillere i kikkerten, når sommeren tar til for alvor. Anthony Annan og Vadim Demidov er to spillere man vanskelig kan erstatte, så her får den sportslige avdelingen litt av en oppgave. Sannsynligheten for at de to blir solgt, er relativt stor, det er det ingen tvil om.
Selv har jeg to spillere jeg for øyeblikket sikler etter. Kara i Tromsø og Robert Koren i West Bromwich. Førstnevnte har tatt Tippeligaen med storm, og er en av grunnene til at laget fra nord har gjort det så veldig bra i sesongs første tredjedel. Sannsynligheten for at han går etter kun en halv sesong i Tromsø tror jeg derimot er liten, men jeg lever i drømmen. En fullverdig erstatter for Annan er han utvilsomt.
Robert Koren hadde vært ufattelig sykt. For et par dager siden ble det meldt om at han ikke får ny kontrakt med sin engelske klubb, West Bromwich. Slovenerens kontrakt går ut i sommer, og han er med det ledig på markedet. Lønnsnedgang og comeback i den norske serien er nok ikke et tema for den offensive midtbanespilleren, men et lite håp har jeg i og med at Champions League er en mulighet. Han er en kvalitetsspiller som garantert hadde erstattet Marek Sapara en gang for alle, men det blir nok bare med håpet. Koren kommer ikke.
En erstatter for Vadim Demidov har jeg ikke peiling på. Kanskje en låneavtale for Tore Reginiussen som sliter etter overgangen til tyske Schalke 04 hadde vært noe? Det burde i det minste tenkes på i Hoftuns hode, for jeg tror nok det hadde vært ganske fristende for Reginiussen, som ville fått god og verdifull matchtrening i Trondheim. Ellers vil jeg si at det hadde vært gøy om satsingen på lovende Simen Wangberg hadde blitt mer intensiv. Kvalitetene innehar han helt klart, for det har han visst før. Men Wangberg er ikke klar for Champions League enda, og han har i hele år slitt med skade. Derfor trenger vi en erstatter i midtstopperposisjonen før høsten.
Vi skal ikke se bortifra at Rosenborg er tydelig svekket etter overgangsvinduet, nei. Det er faktisk ganske sannsynlig. Gjennom sin periode som sportslig leder, har Erik Hoftun ikke gjort seg bemerket som en type som går kontant til verks på overgangsmarkedet. Han bruker tid og er ekstremt opptatt av at riktige spillere skal hentes. Han bruker altfor lang tid, etter min smak. Han er nødt til å få ut fingeren, for i sommer er det overhodet ikke rom for å nøle.
Kara tror jeg som sagt heller ikke at Rosenorg får. Uansett hvor mye jeg drømmer om han i Rosenborg, og hvor mye jeg ønsker han, hjelper det ingenting. Tromsø kommer garantert til å beholde han. Eneste muligheten til at han forlater Alfheim denne sesongen, er vel om en større utenlandsklubb kommer inn i bildet.
Men Gooner og dere andre Tromsø-supportere som kjenner til Tore Reginiussen godt. Tror dere det kan være en mulighet for en låneavtale for han? Tror dere han vil være interessert? Fra mitt ståsted tror jeg det ville vært veldig interessant for han, men dere kjenner bedre til han enn meg, så jeg vil gjerne høre hva dere tror.
En annen spiller jeg har tenkt på denne sesongen, og som jeg har glemt å nevne her, er Cristian Bolaños. Kantspilleren fra Uruguay har de kvalitetene jeg liker. Han kan gjøre ting selv, og han har et veldig høyt toppnivå. Stabiliteten er derimot ikke den beste, men jeg kunne veldig gjerne sett for meg han i Champions League. Men det viktigste av alt, er vel om han passer inn i Rosenborg, og det tror jeg han overhodet ikke gjør. I alle fall ikke per dags dato. Men videre må man tenke på at Erik Hamrén er borte når høsten tar til, og sannnsynligvis vil Nils Arne Eggen ha ansvaret. Han vil vel ha mer underholdning og involvere utpregede kantspillere mer. Kanskje vil Trond Olsen blomstre, og kanskje kunne også en Cristian Bolaños gjort det? Hva tror dere? Er det sannsynlig at Mathisen i Start vil selge Bolaños til Rosenborg? I så fall, hvor mye tror dere Hoftun må punge ut med?
Men Gooner og dere andre Tromsø-supportere som kjenner til Tore Reginiussen godt. Tror dere det kan være en mulighet for en låneavtale for han? Tror dere han vil være interessert? Fra mitt ståsted tror jeg det ville vært veldig interessant for han, men dere kjenner bedre til han enn meg, så jeg vil gjerne høre hva dere tror.
Hvis Reginiussen tenker med hjertet, kan jeg ikke forestille meg at det skulle vært aktuelt å gå på lån til en annen norsk klubb enn Tromsø (noe som forøvrig er lite sannsynlig, med tanke på den solide backrekken vi har hatt i år). Han har nesten 100 kamper for klubben, har mange gode venner og en bror i stallen. På toppen av det hele kniver Tromsø og Rosenborg om førsteplassen i tippeligaen, og å gå til Rosenborg nå kan virkelig skade hans status i Tromsø.
Men hvem vet, Rosenborg er større klubb enn Tromsø, og Reginiussen kan fort bli fristet av RBK hvis et tilbud skulle komme på bordet. Men som sagt: Jeg tviler. Og hovedgrunnen til nettopp det er dette:
Tore trente med TIL i går, og kom med dette utsagnet til en journalist:
"Først og fremst tror jeg grunnen til at vi…øøøh... jeg mener TIL… har gjort det så bra er det gode trenerteamet. De er dyktige folk og har truffet godt med de spillerne som har blitt hentet inn"
Han har, så vidt jeg har fått med meg, vært plaget en del med skader osv det første halvåret i Tyskland. Nå kommer sommeren, en ny pre-season, blanke ark og jeg tipper han gjør et nytt forsøk på å etablere seg i Schalke. Jeg unner virkelig Tore litt suksess i utlandet, men kan ikke si at jeg er overrasket at han har slitt litt den første tiden.
Nordberg har vært meget solid i et Ranheimslag som har tatt Adeccoligaen med storm etter opprykket i 2009. Med Vadim Demidov på utgående kontrakt, ser nok Rosenborg etter en lønsing. Kanskje er Nordberg spilleren som trengs?
Angående Helland, så er det helt korrekt å avbryte utlånet. Han fikk dessverre ikke tillitten hos Per Joar Hansen, men jeg håper ikke det gjør at han har mistet alt av selvtillitt. Han virker som en voksen person med veldig seriøst syn på trening. Håper han kommer tilbake til den gode, gamle formen og presterer i 2.divisjon. Kanskje vil det komme en mulighet for et innhopp eller tre på høstsesongen?
Hmm.... Håper Olsen blir, for han kommer til å bli veldig god, men for hans egen del er det kanskje best å få spille på høyere nivå enn 2. div. At han er god nok for Adeccoen viste han i fjor, mens det nok bare vil bli innhopp om en TL-klubb henter han.
Som sagt, Olsen er et stortalent, og han er en nøkkelspiller for Hamkam, så han kommer garantert ikke til å gå billig. Vi snakker nok priser i millionklassen her. Kanskje 2-3 millioner? Jeg har egentig ikke peiling..