Du er ikke registrert, eller du har ikke logget deg inn enda. For å få full tilgang til å debattere i norges beste fotballforum må du registrere deg.

Svar
Gammel 20/05-2010, 22:18   #1
Alan Carlos
Medlem

Alan Carlos sin avatar

Ble medlem: 01/06-2008
Sted: Bærum
Alder: 17
Ryktepoeng: 78252
Favorittlag: Stabæk og Liverpool
Standard Liverpool FC - Overganger og rykter, sommer 2010

På tide med en slik for LFC også.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Torbjørn Flatin, Liverpool.no
Å handle uten penger

Liverpool blir nesten daglig linket til spillere som koster et tosifret antall millioner pund, men realiteten er nok heller at en må sikre at spillerstallen ikke blir svekket før neste sesong.
Av Torbjørn Flatin

Liverpool FC er raka fant, det er opplest og vedtatt nå. Det siste halvannet året har man solgt spillere for mer enn man har kjøpt, og så lenge en ny og rik eier ikke åpenbarer seg er det vanskelig å forstå hvorfor det skal bli annerledes denne sommeren.

Hvis situasjonen forblir uforandret tror jeg det beste scanarioet vil være om manageren får bruke de pengene som kommer inn. Det verste spørsmålet jeg får om dagen er om Fernando Torres og Steven Gerrard er helrøde spillere også i september. Jeg tror det, men er ikke sikker.

Adminstrerende direktør Christian Purslow uttalte tidligere at ved fortsatt svak økonomi ville man satse på å beholde grunnstammen i laget og ha en sterk ellever, og heller ha mindre rutine i resten av troppen og få inn lovende unggutter. Jeg tror ham på det. Det at Pepe Reina nylig skrev under en ny og lang kontrakt var viktig i så måte.

En som ikke har skrevet under er Javier Mascherano. Argentineren har tvert i mot gjentatt signalene fra i fjor om at han ønsker seg til en klubb i et spansktalende land, og da aller helst Barcelona. Jeg tror han og hans familie får sitt ønske oppfylt. Hvis så skjer, er det å håpe at han også blir den eneste i startelleveren som forsvinner.

En annen som det er stor usikkerhet rundt er Rafael Benitez, og sammen med manglende penger bidrar det til at dette kan bli et vanskelig transfervindu på mer enn en måte. Liverpool selger seg fortsatt selv i en stor grad, i hvert fall for unggutter som Jonjo Shelvey og Danny Wilson, og trolig også hvis du heter Milan Jovanovic og er Bosman-spiller i Standard Liege. Så lenge Rafa sier at han ønsker å bli, hvis alt blir lagt til rette på et tidspunkt hvor ingen ting synes å ligge til rette, vil han imidlertid være like mye på ryktebørsen som de beste spillerne. I hvert fall inntil trenerjobber er besatt i Milano eller Madrid.

Jonjo Shelvey er altså handlet for om lag £2M og Danny Wilson ventes å komme fra Rangers for minst det beløpet med det første. Litt dynamikk er det derfor i Liverpools transferarbeid, men det er vanskelig å kunne se at for eksempel en Carlton Cole skal være aktuell inntil klubbkassa får en innsprøytning på Anfield. £25-30M for Javier Mascherano vil gjøre det, eller om det kommer reale bud på typer som Benayoun, Babel og kanskje også Aquilani. De tre siste antatt salgbare spillere som ikke spiller regelmessig fra start.

Det en frykter mest er at av eventuelle £25M for en Mascherano blir £10M stilt til side for en erstatter eller en annen type spiller, og troppen svekkes gradvis for å tilfredstille bankene. Samtidig som konkurrentene styrker sine spillerstaller. Transfermål kan også bli vanskeligere å bli tak i hvis det nå drar ut i forhold til managersituasjon og tilgjengelige midler.

Uten en rik investor/eier på plass må det trylles på transfermarkedet. Det en har mareritt om er hvis £80-100M legges på bordet for Torres og Gerrard. Har Hicks og Gillett, RBS, eller hvem som i realiteten styrer butikken, råd til å si nei? Man Utd solgte Cristiano Ronaldo i fjor for £80M og erstatteren Antonio Valencia kostet vel snaut fjerdeparten. Ronaldo er kanskje ikke fire ganger så god, men det er heller ikke så mye om å gjøre. Uten ham og Tevez måtte de fra Old Trafford nøye seg med Ligacupen denne sesongen.

Det kan vel vanskelig legges skjul på at rekkverket til LFC forefinner seg mer skjørt enn for rivalen i Manchester, og at følgende kan bli langt mer alvorlige enn å tape en ligatittel på målstreken hvis skakkjørt økonomi som følge av dårlig styring fra amerikanske eiere krever at transferpenger går rett i gjeldsluket.

Det må fortsatt være lov å håpe at det kommer en spiss, en hurtig venstrekant, en venstreback, eller hva det måtte være av ønsker som en mener skal til for å styrke laget og skape bedre balanse i troppen, og at de får spille sammen med Steven Gerrard og Fernando Torres til neste sesong.

Et positivt poeng er at det i dag er registrert hele 48 spillere på Liverpools hjemmeside, som er involvert med førstelag, reservelag eller er på utlån. For en god kremmer kan det altså være mulighet for gjøre en og annen god deal. En stor dose realisme kan det likevel være lurt før røde supportere å servere seg selv.

Liverpool Football Club kan ikke bruke penger man ikke har.
Jeg synes Torbjørn oppsummerer fint her. Vi kan neppe vise økonomiske muskler på transfermarkedet i sommer, men må nok handle med det vi kan selge.

Mulig ut:
- Fernando Torres: Har direkte sagt at han "ikke tåler det engelske spillet", og indirekte at han kanskje vil bort. City, Chelsea ++ sikler visst etter Torres. Om han går gjenstår fortsatt å se. Men Rafa har vel sagt at han koster minst M60£. Jeg derimot tror og håper at han er her i August.

- Steven Gerrard: Mye pekulasjoner, mange som vil sikre seg han da han er interessert i CL-spill. Han går i hvertfall ikke billig!

Er rimelig sikker på at Stevie bli her.

- Javier Mascherano: Uttaler seg nok en gang om hvordan han ønsker familien sin til et spansk-talende land. Ennå ikke underskrevet kontrakt. Er stygt redd for at Javier kan forsvinne i sommer. Prisklasse? 20-30 millioner pund.

- Albert Riera: Sagt det rimelig tydelig at han er på vei ut, og ikke vil være i LFC mer. Forsvinner nok. Underkant av 10 millioner pund.

Mulig inn:

Vi har allerede signert Jonjo Shelvey, som ser ut som en lur signering på sikt. Kan kanskje få noen innhopp i år. Danny Wilson er også nære, ser det ut som. Ellers er det jo mange rykter som er ute og går.

Hvis vi sier det slik at Mascherano forlater, sammen med Riera, kan laget se slik ut:

Reina
Johnson - Carra - Skrtl/Agger - Insua/Aurelio
Gerrard - Lucas
Maxi - Aquilani - Babel/Benayoun
Torres

Da kan man regne med 30+ millioner og handle for, og hva ønsker vi oss da? Rafa har uttalt seg mye om at han ønsker britiske spillere. Vi kunne trengt en midtbanespiller, selv om Lucas leverte en god sesong i år trenger vi backup eller rotasjonsmateriale. James Milner er en spiller jeg gjerne skulle hatt, men han blir nok for dyr. Lee Cattermole er vel fortsatt ganske ny i Sunderland og vil kanskje ikke bytte klubb? Litt usikker på hvem som kunne kommet inn her kjenner jeg.

Ny spiss? Næh, det tror jeg ikke vi trenger. Torres er knall, Ngog er ett år eldre og muligens blitt litt bedre, Babel og Kuyt er muligheter, og til slutt Jonjo. Venstreving derimot kunne vært greit.

Har litt lite idéer igjen nå føler jeg... Kjør diskusjon dere
Gammel 20/05-2010, 22:21   #2
Genetic
Skribent

Genetic sin avatar

Ble medlem: 20/09-2009
Sted: Mo I Rana
Alder: 14
Ryktepoeng: 126201
Favorittlag: United, Glimt, og Almería
Standard

Du glemte Jovanovic

Tror han kan bli en bra signering, når han har vist at han kan score mål, og Torres er såpass mye skada som han er.
Gammel 20/05-2010, 22:31   #3
Alan Carlos
Medlem

Alan Carlos sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Genetic Vis innlegg
Du glemte Jovanovic

Tror han kan bli en bra signering, når han har vist at han kan score mål, og Torres er såpass mye skada som han er.
Det er sant. Men har jeg ikke stor klokketro på. Men da trenger vi hvertfall ikke handle spiss (uten å selge).
Gammel 20/05-2010, 22:38   #4
Gooner
Medlem

Gooner sin avatar

Ble medlem: 10/06-2008
Ryktepoeng: 198463
Standard

Lucas, god sesong? Hvis dere forventet å kjempe om en plass blant de 7 beste, så gjorde Lucas en god sesong. For Liverpools skyld håper jeg Mascherano blir på Anfield, slik at han, Gerrard og Aquilani kan danne en slags midtbanetrio neste sesong.

Syns dessverre Liverpool har så mange svakheter i laget sitt. På høyrekanten har Maxi Rodrigues ikke vist seg god nok. Dirk Kuyt og Yossi Benayoun var "one-season-wonders" og leverte ikke i nærheten av en like bra sesong i år som 2008/09. Babel er så utrolig opp og ned. I forsvaret er det ganske tydelig at Carra, selv om han er aktuell for VM, har tapt seg mye, Agger og Johnson er jo skadet veldig ofte.

På topp... På hvilke(t) tidspunkt i denne sesongen beviste Kuyt, Babel eller N'Gog at noen av de tre var i stand til å ersatte en av verdens beste spisser, Fernando Torres?
Gooner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20/05-2010, 22:49   #5
LFC Tony
Medlem

LFC Tony sin avatar

Ble medlem: 04/07-2008
Alder: 18
Ryktepoeng: 141040
Favorittlag: Liverpool & Odd
Standard

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Alan Carlos Vis innlegg
Vi kunne trengt en midtbanespiller, selv om Lucas leverte en god sesong i år trenger vi backup eller rotasjonsmateriale.
Håper for din skyld at du ikke er edru når du skriver det innlegget her? Du kan ikke bokstavelig talt mene at Lucas var god for oss denne sesongen? For meg kan Lucas egentlig bare selges. Makan til møkkaspiller skal man lete lenge etter. Benitez lille gullunge kan for min del forsvinne ut Anfield-døren når overgangen i sommer åpnes. Men kjenner jeg klubber rett vil dem ikke ha han.

Han er rett og slett ikke god nok for et Liverpool sine ambisjoner om ligagull. Skal vi vinne, må vi kvitte oss med daukjøtt, og få inn nytt, friskt blod som faktisk kan bidra begge veier.

Greit, Lucas var på hengene håret kapabel til å brukes til defensivt anker, men offensivt ødela han alt. Det holder med at vi har en defensiv i Mascherano. Jeg skjønte ikke Benitez sin tankegang gjennom hele Premier League prosessen der han stadig valgte Lucas fremfor en Aquilani jeg mener burde fått mye mer spilletid enn det han fikk. Klart en manager dreper selvtilliten til en spiller med å hente han, forså å benke han som Benitez gjorde. Snakker selvfølgelig om "Prins". Aquilani var god i de kampene han fikk involvert seg. Bidro masse defensivt og ikke MINST offensivt der vi trenger spillere. Det går ikke an å bare legge all trykk på Torres sine sko, det skjønner jo alle.

Derfor mener jeg at Lucas er ferdig i Liverpool for min del. Skal Liverpool ha ambisjoner som den klubben de er, får de faen meg se å få kvitt daukjøtt. Og nei, dette er ikke et tulleinnlegg. Jeg er rett og slett frustrert over all bruken av Lucas og at Rafa tenker han er så sykt "perfekt" i hans øyne. Rafas lille godgutt, det er det han er.

Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Alan Carlos Vis innlegg
Det er sant. Men har jeg ikke stor klokketro på. Men da trenger vi hvertfall ikke handle spiss (uten å selge).
Jo, vi trenger defenitivt en klassespiss. Kanskje ikke en spiss av Villa, Rooney eller Drogba type, men en bedre back-uper til Torres. Det holder rett og slett ikke å ha Ngog som andrevalg dersom Torres er ute med skade. For all del, jeg vil gi gutten tid, men han er for ung til å ta på seg det hele og fulle ansvaret med å være ensom majestet på topp. Det blir litt mye press på en ung fransk skulder, og si om Torres blir skadet lenge neste sesong også (la oss inderlig ikke håpe det, dette er bare et eksempel), da har vi ingen bedre backup enn Ngog, og det går ikke i lengden. Da blir det ikke gull.
LFC Tony er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20/05-2010, 23:34   #6
Danorge
Medlem

Danorge sin avatar

Ble medlem: 03/05-2008
Alder: 18
Ryktepoeng: 100286
Favorittlag: Stabæk og Liverpool.
Send en melding på MSN til Danorge
Standard

Jeg liker ikke måten Lucas kategoriseres som dårlig. Poenget er at han ikke fungerer bra med Mascherano, fordi han ikke er en så kreativ spiller. Lucas har faktisk ikke hatt en så dårlig sesong, men han får mye dritt mot seg siden han ikke er det motsatte av Mascherano. Når han spiller med Aquilani får han virkelig vist seg frem.

Å kalle Kuyt for one-season-wonder er direkte feil, han har vært god denne sesongen også, selv om han har hatt et par dårlige kamper (fordi han har vært sliten).

Jeg er mer enig i at det trengs en klasseving på venstre side. Jeg ønsker en teknisk og kreativ spiller som tør å utfordre. Vi får sikkert noe penger ut av noen salg, så at vi får kjøpt en god ving på venstresiden er ikke helt umulig.
Danorge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21/05-2010, 11:25   #7
Alan Carlos
Medlem

Alan Carlos sin avatar

Standard

For å forsvare Lucas ble han kåret til LFC's beste spiller en kamp denne sesongen, og fikk en gjennomsnittlig match rating på 5,83 (Reina best på 6,48). Dette var bedre enn bl.a Carra og Skrtl. Han leverte mange solide kamper f.eks hjemme mot Lille, borte mot United og hjemme mot Benfica. Han er fortsatt ung, og hvis han får den rette spilleren ved siden av seg kan han bli bra.

Og en klassespiss har vi rett og slett ikke råd til, og vi må rett og slett innse at vi ikke har pengene til å skaffe store forsterkninger i år. Jeg har fint lite tro på ligagull til neste år, men vi kan nok kjempe oss inn i topp 4 igjen.
Gammel 23/05-2010, 10:31   #8
siralexfc
Medlem

siralexfc sin avatar

Ble medlem: 27/04-2008
Ryktepoeng: 22206
Standard

I og med at jeg ikke er Liverpool supporter, kan jeg uttale meg litt fritt her.

For å begynne med det viktigste, en ny trener må på plass. Navn som O’Neill, Hiddink eller Dalglish ville vært bra for deres klubb, men desto verre for konkurrentene.

Klubben trenger kapital både til spillerkjøp, og eventuelt for å kvitte seg med Benitez som har utspilt sin rolle i Liverpool.

Ut: £110-120m. Mascherano, Riera, Gerrard, Torres, (Benitez)

Inn: £70-75m. Milner, Irland, Suarez

Laget kan da se slik ut. (Med mulighet for kanskje enda en signering i form av en ving.)

Reina

Johnson……..…Carra..........……Agger……….Insua

Milner………Irland
Kuyt………………………………………………Benayoun
Aquilani

Suarez
Gammel 31/07-2010, 21:23   #9
Genetic
Skribent

Genetic sin avatar

Ble medlem: 20/09-2009
Sted: Mo I Rana
Alder: 14
Ryktepoeng: 126201
Favorittlag: United, Glimt, og Almería
Standard

Liverpool kobles til to nye spillere.

Førstemann er Paul Koncheskey, som Hogdson visstnok vil ha fra West Ham for å styrke venstrebacken. I tillegg vil Liverpools nye manager hente Steven Defour som erstatter for Javier Mascherano.
Gammel 31/07-2010, 21:41   #10
RasP
Medlem

RasP sin avatar

Ble medlem: 27/08-2005
Sted: Karmøy
Alder: 26
Ryktepoeng: 130891
Favorittlag: Manchester United, FK Haugesund
Standard

Så også de var linket til Christian Poulson.

Ikke direkte kvalitet de linkes til..

Brukere som leser dette emnet nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Emneverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg