Favorittlag: Sandefjord, Manchester United, og Barcelona
Sandefjord - Brann | 25.07.10 | Kl. 18:00
VS. 25. Juli, kl. 18:00 Komplett.no Arena Tippeligaen, runde 18
Historikk:
Dette er Sandefjords Tippeligakamp nummer 100. Noe som er en milepel ingen andre vestfoldlag har klart etter samlingen av fotball-Norge i 1963. SF er med 100 kamper på 25. plass over lag med flest kamper i Tippeligaen, siden 1963. (Sandefjord Ballklubb er ikke med i regnestykket så klart)
Sandefjord og Brann har møttes 9 ganger siden 2002. De to første kampene var i 2002, i kvalifiseringen til Tippeligaen. De endte med 0-0 på Storstadion, og 2-1 på Brann Stadion. De resterende 7 oppgjørene har vært i Tippeligaen.
Av minneverdige oppgjør er 5-3-kampen i 2006 et høydepunkt. Brann ledet 3-0, før Sandefjord snudde til 3-3, før igjen Brann scoret to ganger. En annen kamp er kampen i Sandefjord i 2007, hvor Sandefjord rundspilte Brann i 80 minutter, men tapte 2-3. Dette var kampen Opdahl spilte seg inn på landslaget, og Sandefjords forrige lange nedtur begynte.
I 2009 vant Sandefjord begge kampene mot Brann, som eneste lag i Norge. Det ble 0-1 på Brann Stadion, og 3-1 på Komplett.no Arena. Siste oppgjør endte med 3-2 til Brann, i Bergen i år.
Brann har hatt et godt tak på Sandefjord i disse kampene, kun de to oppgjørene i fjor, endte med Sandefjordseier.
Tideligere møter:
02.11.2002 Sandefjord Fotball - SK Brann 0 - 0
06.11.2002 SK Brann - Sandefjord Fotball 2 - 1
13.05.2006 Sandefjord Fotball - SK Brann 0 - 2
17.09.2006 SK Brann - Sandefjord Fotball 5 - 3
12.05.2007 Sandefjord Fotball - SK Brann 2 - 3
02.09.2007 SK Brann - Sandefjord Fotball 1 - 0
16.03.2009 Sandefjord Fotball - SK Brann 3 - 1
24.08.2009 SK Brann - Sandefjord Fotball 0 - 1
29.03.2010 SK Brann - Sandefjord Fotball 3 - 2
I fjor var Erik Mjelde kaptein og toppscorer i Sandefjord, nå spiller han for Brann.
Sandefjord:
Som de fleste vet, sliter Sandefjord med en poengtørke man ikke har sett siden Strindheims tid i Tippeligaen. Årets eneste seier kom i hjemmekampen mot Molde i runde 2… Til tross for denne rekken, har det vært lyspunkter. Brukbare resulteter hjemme mot Viking og borte mot Molde (2 ganger 0-0) lover bedre. Problemet ligger snarere forrover på banen. Med 27 baklengs, har vi like mange baklengs som Brann. Men med kun 11 mål, blir det lite poeng. Også verd å nevne at 8 av målene har kommet i stortap mot Strømsgodset og Lillestrøm.
Det er ikke meldt om nye skader i Sandefjord, og Marchiano, som fikk kutt i hodet mot Molde, er tilbake. Å ta ut laget blir ikke lett uansett, med få spillere i god form. Forsvar og keeper sier seg selv, mens de offensive posisjonene er det store spørsmålstegnet. Sandefjord har gått fra 48 % effektivitet i fjor, til 24 % i år. I tillegg har 14 av målene kommet i kampenes siste 30 minutter.
Hvorvidt det blir 4-5-1, eller 4-4-2, er litt usikkert. I så fall kommer Marchiano eller Rune Hansen inn for Saric i forslaget nedenfor, trur jeg. Sohna og Ertsås er usikkre.
Mulig lagoppstilling: Sandefjord (4-4-2)
Espen Bugge Pettersen
Olav Zanetti – Espen Nystuen – Alexander Gabrielsen – Martin Jensen
Victor Demba Binda – Panos – Ebrima Sohna\Marchiano – Vamounti Diomande
Samir Saric – Malic Mane
Brann:
Brann har ikke tapt siden tapet i Hønefoss før ferien (4 kamper), og virker å finne formen igjen. Sist Brann hadde 5 kamper eller mer uten tap i en og samme sesong var i gullsesongen 2007. Fra 11. august til 8. oktober 2007 spilte Brann 7 kamper på rad uten tap (6 seirer og 1 uavgjort).
Det er ikke meldt om noen karantener, mens Kenneth Udjus og Cato Guntveit er ute med skade.
Mulig lagoppstilling: Brann (4-5-1)
Håkon Opdal
Birkir Már Sævarsson - Yaw Ihle Amankwah - Olafur Örn Bjarnason - Hassan El Fakiri
Erik Huseklepp - Rodolph Austin - Jan Gunnar Solli - Diego Guastavino - Erik Mjelde
David Nielsen
Mine tanker om kampen:
Disse kampene pleier tradisjonelt å være rimelig målrike, og ganske spennende. Siden Sandefjord mest sannsynlig ikke spiller i Tippeligaen neste år, gjelder det å nyte det så lenge det varer.
Jeg håper Sandefjord klarer to omganger som den første mot Molde, så kan vi kanskje få en etterlengtet, og fortjent seier. Tipper alltid med hjertet: 2-1
Det er ikke avskrekkende klangt frem til kvalikk... Det at "ved tap her, blir veien umulig", har jeg hørt i nesen hele år. There is hope in a hanging snore.
Siste nytt er at Diomande får fri for å lade opp til Afrikamesterskapet for U20. I tillegg er det fremdeles tvilsomt om Sohna spiller. Dermed kan det bli Lamøy eller Røyrande på kant. Førstnevnte har vært god i starten på sesongen, mens Røyrande har hatt sin værste sesong i Sandefjord. Jeg tipper Lamøy får plassen. Ungguttene Henrik Gustavsen og Martin Torp er begge nære førsteellveren.
Alexander Gabrielsen, som nettopp skrev under ny langtidskontrakt, spiller sin kamp nummer 50 i Tippeligaen for Sandefjord forresten, han har 81 kamper totalt for klubben. Bugge er oppe i 263 etter i kveld, og er den med absolutt flest kamper i klubbhistorien. Isaksen har 238 for de som er interssert. Malic Mane jakter sitt 25. mål også.
Brann er en klubb på vei oppover. Det virker som Rune Skarsfjord er godt likt av spillerne, og en kortvarig suksess er derfor ganske naturlig. Sandefjord er derimot så langt ute å kjøre, noe jeg ser på som ganske overraskende ettersom at de har en god trener i Walker.
Jeg ser for meg at det ender med en seier til Brann.