Mye vil ha mer ”. Real Madrid anser jeg som en kjøpeklubb som ikke har noen veldig sjel i forhold til klubber som faktisk satser på sine talenter og gjør dem til stjerner. Det eneste Real gjør er å kjøpe stjerner for store summer. Man kan tenke tilbake til Juan Manuel Mata en spiller som var ett megatalent på Real Madrids u18 lag? Men som valgte Valencia fordi mulighetene for førstelagspill var større og han visste at Real ikke ville satse på han. Uten at jeg vet mye om Reals talenter så drister jeg meg til å spørre. Har klubben noen store talenter og har de faktisk blitt satset på?
Sist endret av Ghost : 31/07-2010 kl 11:33.
Årsak: Flyttet fra Real Madrids overgangstråd
Uten at jeg vet mye om Reals talenter så drister jeg meg til å spørre. Har klubben noen store talenter og har de faktisk blitt satset på?
I sommer har prøvd å sette meg litt dypere inn i talentutviklingen til Real Madrid, og om det er noen som kommer til å bli satset på eller om alt bare blir "vrakgods" i andre klubber.
En ting skal være sagt først, det er at etter José Mourinhos ansettelse kom det inn en tidligere Real Madrid-spiller som assistent, dette er Aitor Karanka som selv bare er 36 år. Han har siden 2008 vært treneren for Spanias U15-landslag og har dermed svært god kontroll på hva som rører seg av talenter i Spania for tiden. Etter ansettelsen har det kommet inn en haug med unggutter til akademiet til Real Madrid, uten å ha eksakte tall på dette kan jeg si at det er mer enn 15 spillere fra 18 år og nedover som har kommet til, for å spille på lagene under Castilla (2. laget). Her er det snakk om ganske mange spillere som har vært jaktet av andre toppklubber rundt om i Europa, både fra England og Spania (da særlig Barca). Dette skjer på samme måte som i alle store klubber i verden nå for tiden, at man binder til seg unggutter som skal spiller på akademiet.
Hvis man ser på spillere som er litt eldre og har muligheten til å nå A-laget nå er det lettest å starte med troppen til USA-touren. Her finner vi fem talenter fra Castilla, 24 år gammle Marcos Tebar, 21 åringen Juanfran, 19 åringen Nacho og den ett år yngre broren Alex Fernandez og den kanskje mest spennende av alle, spissen Alvaro Morata på 17 år (som skal være Karankas personlige favoritt-talent eller noe i den duren). Disse kommer til å få prøve seg i USA, og da er det bare å imponere så best dem kan, nåløyet til A-laget er syltynt.. Som du/dere kanskje ser i innlegget til Ghost, så har han med to "ukjente" spillere i sin tropp, Pablo Sarabia 18 ving og Rodrigo 19 spiss. Disse to er muligens de som er nærmest en plass i A-troppen for øyeblikket, og jeg vil nesten garantere at en av dem debuterer i år.
Rett før Raúl forlot klubben uttalte Mourinho at det ikke kom til å bli hentet inn en ny spiss om Raúl skulle dra, da var den plassen ledig for Rodrigo. En fin lovnad det, så får vi se om den faktisk blir holdt. Rodrigo som egentlig er brasilianer spilte 4 av 5 kamper for Spanias U19-landslag som tok sølv i EM i går, han scoret to mål. Det som ser så lovende ut med tanke på førstelaget for den godeste Rodrigo har blitt en liten overgangssaga i sommer. For det første har Bolton siklet veldig på han og Marcos Alonso, sistnevnte har allerede gått til Premier League-klubben og nå prøver de å lokke Rodrigo over til balløya. Samtidig går det rykter om en avtale mellom Benfica og Real Madrid i kjølevannet av Di Marias overgnag til de hvite. Denne avtalen skal etter ryktene være at Real Madrids to unge brasilianske spisser Alipio (som sikkert flere kjenner fra FM) og nevnte Rodrigo skal spille for Benfica neste sesong. Enten på lån eller salg med opposisjon på tilbakekjøp. Ingenting er bekreftet, men den saken er spennende å følge.
Litt skuffende å se at to store talenter som Marcos Alonso og Daniel Opare allerde har blitt solgt, men jeg håper virkelig det finnes en tilbakekjøpsklausul for, i hvert fall Marcos Alonso som virker mest spennende for øyeblikket (særlig ettersom Coyle har sagt at han skal satses tungt på kommende sesong). Det er så og si det eneste positive med at klubben faktisk selger unna talenter som nærmer seg A-laget, nemlig at det nesten alltid er med tilbakekjøpsklausuler.
Men sånn sett utenfra er nok Rodrigo det talentet som er nærmest A-laget for øyeblikket. Det ser heller ikke så mørkt ut for de fem som er tatt med i USA-troppen + Sarabia og kanskje Joselu (spiss), selv om jeg desverre tror det aldri blir noe mer enn noen innhopp (og kanskje cupkamper), før de fleste av disse 6-7 spillerne finner seg en annen klubb, mest sannsynligvis i La Liga.
Klikk for å se spoilerteksten
(Mulig litt rotete, kanskje noen feil(håper ikke det? ) og det er mer, men gidder ikke skrive nå.)
Dette virker da veldig lovende med tanke på Real Madrid og talentutvikling så ser jeg ikke helt for meg at noen kommer imellom det berømte ”nåløyet”. Hvertfall hos Real Madrid en klubb som er kjent for å kjøpe store stjerner og som mest sannsynlig kommer til å fortsette å kjøpe store stjerner/etablerte spillere istedenfor å satse på egne spillere som kan bli nyttige spillere for Real Madrid og som vil koste mye mindre å utvikle enn å kjøpe inn en etablert spiller til 200 millioner.
Når ordet talentutvikling slår inn i hodet så er ikke Real Madrid det første navnet som kommer opp ei heller blant de 5 første også. Klubber som Ajax, Arsenal, United og Barcelona er alle klubber som har vært bedre til å få opp spillere som kommer inn i førstelagstallen gjennom oppfostring opp fra akademiet til fast spill på a-laget. Dette gjelder ikke bare Real Madrid dette gjelder også klubber som City og Chelsea. Disse tre klubbene er klubber som driver med ”pengedoping” innenfor fotball. Øser ut penger etter klassespillere som de strengt tatt kunne tatt tiden til hjelp og fått opp meget gode spillere fra eget akademi (for eksempel Juan Manuel Mata). Denne ”pengedopingen” som snakkes om i fotball kan beskrives med ett ord ”Real Madrid” en klubb som øser ut penger på jakt etter etablerte spillere med store navn, Som sagt hva er nødvendigheten av å hente en spiller som Khedira når midtbanen deres er sterk nok fra før?
Selvfølgelig så bruker alle klubber denne metoden ved å hente talenter som spiller på akademiet. Forskjellen er bare en ting i andre klubber blir de Satset på noe som ikke skjer i Real Madrid, Dermed ”råtner” talentene bort og blir ”vrakgods” i andre klubber. Det er tydelig nå at flere og flere unge spillere ønsker seg til klubber som Barcelona, Arsenal og United grunnet deres satsing på talenter og resultatene dette bringer. Mens på den annen side så har vi Real en klubb som ”ødelegger” markedet ved å legge seg langflat etter alle spillere med ett stort navn. Forskjellene er store og man trenger ikke være geni for å skjønne hva som er best økonomisk..
Dette virker da veldig lovende med tanke på Real Madrid og talentutvikling så ser jeg ikke helt for meg at noen kommer imellom det berømte ”nåløyet”. Hvertfall hos Real Madrid en klubb som er kjent for å kjøpe store stjerner og som mest sannsynlig kommer til å fortsette å kjøpe store stjerner/etablerte spillere istedenfor å satse på egne spillere som kan bli nyttige spillere for Real Madrid og som vil koste mye mindre å utvikle enn å kjøpe inn en etablert spiller til 200 millioner.
Når ordet talentutvikling slår inn i hodet så er ikke Real Madrid det første navnet som kommer opp ei heller blant de 5 første også. Klubber som Ajax, Arsenal, United og Barcelona er alle klubber som har vært bedre til å få opp spillere som kommer inn i førstelagstallen gjennom oppfostring opp fra akademiet til fast spill på a-laget. Dette gjelder ikke bare Real Madrid dette gjelder også klubber som City og Chelsea. Disse tre klubbene er klubber som driver med ”pengedoping” innenfor fotball. Øser ut penger etter klassespillere som de strengt tatt kunne tatt tiden til hjelp og fått opp meget gode spillere fra eget akademi (for eksempel Juan Manuel Mata). Denne ”pengedopingen” som snakkes om i fotball kan beskrives med ett ord ”Real Madrid” en klubb som øser ut penger på jakt etter etablerte spillere med store navn, Som sagt hva er nødvendigheten av å hente en spiller som Khedira når midtbanen deres er sterk nok fra før?
Selvfølgelig så bruker alle klubber denne metoden ved å hente talenter som spiller på akademiet. Forskjellen er bare en ting i andre klubber blir de Satset på noe som ikke skjer i Real Madrid, Dermed ”råtner” talentene bort og blir ”vrakgods” i andre klubber. Det er tydelig nå at flere og flere unge spillere ønsker seg til klubber som Barcelona, Arsenal og United grunnet deres satsing på talenter og resultatene dette bringer. Mens på den annen side så har vi Real en klubb som ”ødelegger” markedet ved å legge seg langflat etter alle spillere med ett stort navn. Forskjellene er store og man trenger ikke være geni for å skjønne hva som er best økonomisk..
Beeep, du vet ikke hva pengedoping er. Google it og lær noe nytt.
Satsingen på talenter har vært langt fra god nok, men problemet er ikke at talentene ikke har fått sjanser på A-laget (med unntak av Mata), men at ungdomssystemet er helt galt opplagt og består av for dårlige spillere. Real Madrid har ikke supertalenter som Arsenal, Barcelona og Man Utd, og det er i hovedsak av én grunn, nemlig oppbyggingen av Castilla, andrelaget.
Real Madrid Castilla har av en eller annen grunn blitt drevet som et andrelag, uavhengig av formålet for å fostre spillere. Der dette burde vært et lag som gav unggutter sjansen, har det blitt et lag hvor man kjøper inn spillere, mange godt over 20 år, for å vinne fotballkamper. Jeg fatter det ikke, men slik er det altså. Real Madrid har også lenge vegret seg for å hente unge spillere utenfra (tenker da på 16 år og yngre), men det har blitt noe bedre nå.
Samtidig virker det som om Karanka har gode planer for utviklingen av unge spillere, og årets Castilla-stall er vel yngre enn på lenge. Av spillere vil jeg nevne Joselu, Sarabia og Rodrigo.
Hovedpoenget er altså at man ikke bare kan bruke talenter for å bruke dem. De må være gode nok, og det har de ikke vært. Da må det jobbes hardt nedover i systemene, og legges et grunnlag over lang sikt. Nå er jeg noe usikker på om det vil komme opp så mye de nærmeste årene da Real Madrid kanskje har det yngste laget av toppklubbene, men begynn å legg fundamentet nå. Det tar tid å legge ting til rette.
Under Galacticos-perioden var Real Madrid den klubben som hadde desidert flest hjemlige spillere og desidert flest egenutviklede spillere av europeiske toppklubber. Suverent best. Det har folk glemt, og det er bare gigantkjøpene som huskes (Stort sett én spiller hver sommer). Problemet med mange av disse spillerne var at de stort sett var ganske råtne. Brorparten av dem har slitt med å sette sitt preg på middelmådige La Liga-klubber i ettertid.
Hjemmelaget mat er best, men da må man ha gode råvarer. Sitter man med inntørkede grønnsaker, harskt smør og en biff du kan sprette i gulvet er det bedre å gå ut å spise.
og det er bare gigantkjøpene som huskes (Stort sett én spiller hver sommer).
Ett gigantkjøp hver sommer er jo kjempemye.. Husker endel Real Madridsupportere i klassen sa "vi har jo ikke kjøpt såå mange stjerner, det er jo bare Ronaldo og Kaka som er verdensstjerner!" Mange innser ikke at én hver sommer er mer enn noen annen klubb.. Kanskje bortsett fra City fra nå av.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Ghost
Hjemmelaget mat er best, men da må man ha gode råvarer. Sitter man med inntørkede grønnsaker, harskt smør og en biff du kan sprette i gulvet er det bedre å gå ut å spise.
Eller man kan skaffe seg ferske grønnsaker, smør og biff.. Men lettere å gå ut og spise, eller hva?
Du er en fantastisk flink bruker her inne. Aldri noe tull med deg. Du har som regel et ord eller to å si, men uansett hva det er, så er det fornuftig. Selvfølgelig skal jeg ikke ta fra meg selv all æren, for det er jo jeg som har lært deg forumet å kjenne og jeg lærte deg å¨bli kvitt lese- og skriveproblemene. Jeg håper at du selv nå forstår at alle de knallharde timene med slit og tårer til slutt ble verdt det?
Vil også takke deg for at du brøt seks timer med taushet i forumet
Ett gigantkjøp hver sommer er jo kjempemye.. Husker endel Real Madridsupportere i klassen sa "vi har jo ikke kjøpt såå mange stjerner, det er jo bare Ronaldo og Kaka som er verdensstjerner!" Mange innser ikke at én hver sommer er mer enn noen annen klubb.. Kanskje bortsett fra City fra nå av.
Snakket om før jeg, da fikk man kjøpelag slengt etter seg, selv om man var suverent best på egenutvikling og det å gi (dårlige) talenter spilletid.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av: Fabringen
Eller man kan skaffe seg ferske grønnsaker, smør og biff.. Men lettere å gå ut og spise, eller hva?
Jepp, og det ber jeg også om. Faktum er uansett at man ikke vil se resultater av den nødvendige ungdomssatsingen før om en del år etter den iverksettes. Mange argumenterer med at talentene ikke får spilletid, men det er ikke problemet. Problemet er at talentene ikke er der, men årgangen nå ser bedre ut enn den har vært tidligere. Satser på at man også vil bli flinkere til å hente spillere utenfra i ung alder, tidligere har man enten hentet den for sent eller vært låst på at spillerne SKAL være fra Madrid, og da glipper man spillerne med størst potensiale.
Tidspunktet for å sette i gang nå er egentlig ganske perfekt, da man har et svært ungt lag som ikke skriker generasjonsskifte i nærmeste fremtid, mao. trenger man ikke haste med noe som helst, og jeg håper Karanka har mye bra å bidra med.
Kjøp av spillere som Higuaín, Gago, Marcelo, Canales, Garay, Di María etc. er utvilsomt steg i riktig retning fra linja man la seg på tidligere, men det er ikke det samme som å få frem egne gutter.
Gratulerer for årets skrivebom hittil. Og det er ganske sterkt med tanke på hvor mye rart som det skrives her inne.
Gratulerer for årets skrivebom hittil. Og det er ganske sterkt med tanke på hvor mye rart som det skrives her inne.
To tips
1. Lær deg hva pengedoping er.
2. Sjekk fakta.
Mulig jeg formulerte meg feil men det er da kommentert ovenfor så grunnen til å rakke ned på meg er vel for jeg traff ett sårt punkt kanskje? Sjekk fakta? hvem har brukt mest penger de siste årene i verden?
Sitat:
Satsingen på talenter har vært langt fra god nok, men problemet er ikke at talentene ikke har fått sjanser på A-laget (med unntak av Mata), men at ungdomssystemet er helt galt opplagt og består av for dårlige spillere. Real Madrid har ikke supertalenter som Arsenal, Barcelona og Man Utd, og det er i hovedsak av én grunn, nemlig oppbyggingen av Castilla, andrelaget.
Ser den selvfølgelig og er du ikke god nok så er du heller ikke gammel nok. Som du sier så er feilen oppbyggingen av Castilla og Real Madrid som klubb. Hvorfor ta sjansen på å bygge opp grunnlaget for at talenter kan utvikle seg hvis de heller kan kjøpe en stjernespiller? Real Madrid kommer nok alltid til å fortsette å hente ”store navn” da det er det eneste de ser når de skal handle spillere. En eller annen dag så kommer Real Madrid Madridfinansiert eller ei så kommer de til å slite med å hente disse store stjernene og når man ikke har basisen for at talenter har muligheten til å utvikle seg så vil det gå nedover med dem. Talentutvikling kommer til å bli en mye større sak etter hvert som årene går og hvor vil Real Madrid være når andre klubber utvikler talenter? På febrilsk jakt etter penger og store navn…
Sitat:
Hovedpoenget er altså at man ikke bare kan bruke talenter for å bruke dem. De må være gode nok, og det har de ikke vært. Da må det jobbes hardt nedover i systemene, og legges et grunnlag over lang sikt. Nå er jeg noe usikker på om det vil komme opp så mye de nærmeste årene da Real Madrid kanskje har det yngste laget av toppklubbene, men begynn å legg fundamentet nå. Det tar tid å legge ting til rette.
Man kan ikke bruke talenter bare for å bruke dem men hva lærer talenter av? Eller deg for den saks skyld. Spilletid på høyeste nivå mulig og når denne delen blir så til de grader tilsidesatt så vil talenter velge andre klubber over Real Madrid hvis denne trenden fortsetter. Real Madrid vil alltid være en stor kjøpeklubb i mitt og tusenvis andres syn. En klubb uten sjel og kun øyne for penger og store navn dessverre..
Ser den selvfølgelig og er du ikke god nok så er du heller ikke gammel nok. Som du sier så er feilen oppbyggingen av Castilla og Real Madrid som klubb. Hvorfor ta sjansen på å bygge opp grunnlaget for at talenter kan utvikle seg hvis de heller kan kjøpe en stjernespiller?
Real Madrid kommer nok alltid til å fortsette å hente ”store navn” da det er det eneste de ser når de skal handle spillere. En eller annen dag så kommer Real Madrid Madridfinansiert eller ei så kommer de til å slite med å hente disse store stjernene og når man ikke har basisen for at talenter har muligheten til å utvikle seg så vil det gå nedover med dem. Talentutvikling kommer til å bli en mye større sak etter hvert som årene går og hvor vil Real Madrid være når andre klubber utvikler talenter? På febrilsk jakt etter penger og store navn…
Syns jakten på "store navn" er noe dratt ut av proporsjoner. Ja, Florentino hentet C. Ronaldo og Kaká, men det er to kjøp av mange. De siste årene har Real Madrid stort sett kjøpt uslepte spillere, hvorav noen har slått til, og andre ikke. Ramos, Higuaín og Marcelo er selvsagt de største suksesshistoriene, og Gago gjør også en bra figur. Alle var under 20 år da de ble hentet, og dersom myten om at talenter aldri får spilletid var sann ville ikke Higuaín spilt i Real Madrid i dag, for han trengte over et år på å score et akseptabelt antall mål. Hvordan det går med Canales gjenstår å se. Mata står igjen som den største, og egentlig ene store feilen som ikke skulle vært begått av spillerne man rådde over.
At du kan spå fremtiden er imponerende. CredZ til deg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av: fredrikm
Man kan ikke bruke talenter bare for å bruke dem men hva lærer talenter av? Eller deg for den saks skyld. Spilletid på høyeste nivå mulig og når denne delen blir så til de grader tilsidesatt så vil talenter velge andre klubber over Real Madrid hvis denne trenden fortsetter. Real Madrid vil alltid være en stor kjøpeklubb i mitt og tusenvis andres syn. En klubb uten sjel og kun øyne for penger og store navn dessverre..
De lærer av å spille, men man kan ikke drive veldedighet. Det har vært prøvd før, uten hell, og nivået på spillerne er ikke mye høyere i dag dessverre. At du ikke evner å se at klubben har sjel gjennom en historie og entusiasme få klubber kan matche får stå på din regning. Dette er ikke en historieløs klubb eid av arabere, men fotballhistoriens mest suksessrike klubb, som sammen med Barcelona faktisk "eies" av de som burde eie klubben, supporterne.
Real Madrid har for øvrig skaffet seg tre av Spanias største talenter i sommer. Jesé, Casatano og i går, Mascarelli. Alle født i 93 og med kamper inventar på Spanias U17-landslag, Jesé er for øvrig av mange regnet som den beste på nevnte landslag. Sarabia har fått ny kontrakt og er flyttet opp til andrelaget.